Fashion Forward

Barnets bästa

Publicerad 2017-02-06 13:17:00 i Fashion, Funderingar,

 
Ett ämne som jag har funderat mycket över och som är otroligt svårt är barnarbete  För några år sedan gjorde jag ett stort arbete om just barnarbete inom klädindustrin, i Bangladesh. Vissa texter jag läste fick tårarna att rinna och än idag får jag en knut i magen när jag ser vår underbara unge leka som en galning, och mina tankar vandrar iväg på hur galet orättvis vår värld är. 

Efter att ha läst på om ämnet så kan jag idag säga att jag inte tycker att barnarbete ska förbjudas - hur galet det låter. 
 
Jag tycker att det viktiga är faktiskt inte vad jag moraliskt eller idiologiskt tycker utan vad som är bäst för barnet. Självklart känns det vidrigt att tänka att "ett stackars barn i ett u-land har suttit och sytt ihop tröjan jag bär" men man ser också att i de vågor där befolkningen har uppmärksammat frågan så leder det ofta till bojkott av specifika produkter. Ta bara som när större delen av Tysklands befolkning valde 1996 att bojkotta handknuta mattor (från fabriker i Nepal där även barn arbetade) så blev konsekvensen att många barn förlorade arbetet och konsekvensen blev indirekt att många dog av svält. 

För köparen är att bojkotta något ett tydligt ställningstagande men gör vi det för vår egen skull eller för att göra skillnad i samhället? Självklart vill man inte stödja något man inte tror på men ibland tror jag vi tyvärr väljer att ta den en enklare vägen, att bara ta avstånd från det hela, istället för att verkligen ta tag i frågan. 
 
Det är inte, och bör inte vara upp till dig som kund (enligt mig) att försöka göra klädindustrin mer human - det är ett projekt som måste drivas av företag. Det vi som kunder är att ge påpressning, genom att uppmärksamma att vi vet vad som sker eller vågra fråga efter vad som sker.
 
Vad kan man då göra?
Det finns en rad företag som istället för att förbjuda barnarbete, tillåter det i sina fabriker men under strikta regleringar och ofta har de som motkrav att om barnen får arbeta på en fabrik så måste de även närvara under skolundervisning som de erbjuder.
Så vill du göra skillnad, för barnens skull, välj sådana företag! För vår värld är tyvärr inte svart/vit och barnarbete kommer inte kunna försvinna över en natt.
 
Blunda inte för problemet genom att välja bort allt som har med frågan att göra utan arbeta aktivt för att förändra! 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Här kan du läsa om - Varför du bör bry dig om var dina kläder kommer ifrån. Vilka material som är bäst. Feta second hand tips. Framsteg inom mode för en bättre värld. Alternativ till köpa nytt. Och mucho mer - enjoy!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela