Fashion Forward

upcycle

Publicerad 2017-01-31 19:24:03 i DIY, Fashion, Upcycle,

 
Jag har ett par jeans från Tiger of Sweden som bara blivit liggande i garderoben den senaste tiden, inte för att de sitter dåligt eller inte passar utan för att jag helt enkelt har ett par andra svarta go-to-jeans som jag trivs bäst med. Dessutom har de är de här brallorna vanligt skurna, varken stuprör eller vida och coola. Därför har de känts lite outdated och tråkiga. Därför fick de åka in under symaskinen! 

Genom att sy om jeansen så gick de från att ligga glömda i garderoben till att bli absoluta favoriter som används flera gånger i veckan. Jag kirrade dessutom en av vårens störta trender (ankeljeans med cut off) utan att lägga en spänn. 

HUR JAG GJORDE:
1, Jag tog på mig jeansen och mätte var jag ville att de skulle sluta
 
2, Efter att ha markerat på ena benet med nålar så tog jag av jeansen och vände dem ut och in.

3, Jag la till 1,5 cm (det som sen ska sprättas upp).
 
4, Jag ritade upp linjen (med ritkrita men funkar med penna så klart) för var jag skulle klippa, jag  såg till  att denna linje gick parallellt med gamla fållen (kanten av byxbenet). 

5, Dags att klippa av ena benet och sen använda det som mall för att klippa av andra benet.
 
6, Jag sydde en zic-zac-sömn 1,5 cm från kanten på byxbenen.
 
7, Dags att sprätta! Ladda upp med ett avsnitt av din favvoserie och sen är det bara att dra loss de "vågräta" trådarna försiktigt med hjälp av en liten sax, pincett eller sprättare. 

8, Volia! Du har de fräsigaste byxorna på gatan!
 
 
ATT TÄNKA PÅ:
- Om du letar efter ett par nice jeans så är det viktiga hur de sitter upptill! Däremot längd, och bredd på benen går alltid att leka med! Såklart bara att förminska hehe men det ger en hel del lekrum för den som söker ett par grymma second hand jeans!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej! Här kan du läsa om - Varför du bör bry dig om var dina kläder kommer ifrån. Vilka material som är bäst. Feta second hand tips. Framsteg inom mode för en bättre värld. Alternativ till köpa nytt. Och mucho mer - enjoy!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela